Kai tingisi sakyti, ką galvoji – toks asmeniškesnis

Delfi pasisakiau šiek tiek apie egzaminų temas, kurios man šiemet atrodo, viena vertus, labai banalios, kita vertus, labai sunkios. Be to, tebesitęsia ta pati problema: prie samprotavimo temų prirašomi tokie autoriai, kur minimos temos anaiptol nėra centrinės arba kur bandant į jas atsakyti beviltiškai iškraipai kūrinį. Na, kad ir Vaižgantas prie temos “Kas svarbiau: mylėti ar būti mylimam?” Kur Vaižgantas vienareikšmiškai į tai atsako? Mokykloje analizuojamas “Dėdės ir dėdienės” yra pasiutusiai sudėtingas kūrinys: vieniems, kurie myli, baigiasi blogai (pvz., Geišei), kiti tobulėja (pvz., Mykoliukas), Severja bandžios meilės taip ir neišgyvena, ją tenkina ir “laukimo padėtis”, kur savo švarioje klėtyje yra susikūrusi savą pasaulį. Ko gero, šitas tekstas kaip niekas kitas parodo, kad kiekvienas ryšys yra labai savitas ir sudėtingas. Nežinia, ko vertintojai gali tikėtis rašant šita tema, kaip, beje, ir kitomis.

Tada mane baisiai visi užsipuolė, kad nesuprantu literatūros, nesuvokiu, apie ką kalbu, ir t. t. Man šiaip tas nelabai rūpi, nes tų užsipuolimų ir buvo, ir tikriausiai bus daug. Auka nesijaučiu, nes turiu pasirinkimą niekur nelįst – kam man visa tai. Kam kitiems visa tai. Kažkuriam TedX pranešime girdėjau neurobiologą, aiškinantį, kad nusikaltėliai ir herojai turi benrų genų, tik aplinka tą medžiagą priverčia vienaip ar kitaip elgtis. Mano prosenelis buvo knygnešys, mamos dėdė sugebėjo suorganizuot kalinių sukilimą Vorkutos lagery, tėtis dalyvavo Sąjūdy, nors jo paties tėvas komunistavo. Giliau pasiknisus, visko pilna toj giminėj. Žodžiu, kas genais, kas aplinka aiškina – tiesiog tokia šeima, kuriai kartais norėdavosi priešintis, nors iš tiesų pasipriešinimas jai yra paklusimas tam elgesiui, kuris visiems jos nariams išties būdingas.

Bet dabar įčiuožiu į tokią pilkšvą erdvę, kur tingiu sakyt, ką galvoju. Man paskambina delfis 15 min po 3 valandų ekskursijos (lauke +29) – gerai, kažką pasakau, nors tuo metu perku jogurtą. Esu literatūros taryboj prie Kultūros ministerijos – galėčiau gi rėkti, kad duotų man konkrečius apibendrintus duomenis kokius nors (nes dabar tik pristato selektyviai tiek, kiek nori ir gali); o tokiom sąlygom juk negaliu nieko protingo patarti, kai reikia sugaišt po 5-6 valandas rankiojantis duomenis ir skirtingų tinklalapių ir pati nesu nei leidėja, nei dar kas nors. Kolegos irgi negali. Čia atskiras analitinis darbas. Toks tad klausimas: kas tą analizę atlieka ir kokio ji lygio? Nenoriu tikėt, kad tokio, kaip dabar. Ir kažkiek vilčių dedu į Kultūros taryboj vargais negalais įsikūrusį Stebėsenos ir analizės skyrių.

Kodėl taip yra? Man neįdomu, nerūpi kokybė?

Ne, tiesiog mūsų visuomenėj visada būsi kvailys – nesvarbu, kokiom sąlygom ir kaip, ir kiek įsigilinęs ką sakysi. Žinau, kad aš per jautri, kad galiu neskaityti komentarų, kad “toks gyvenimas” ir t. t. Tiesą pasakius, kokius 3 perskaičiau. Ne daugiau. Tiesiog pavargau nuo bendrų nesąmonių srauto. Gyvenam visuomenėj, kur viskas, kad ir ką pasakysi, bus panaudota prieš tave. Absoliučiai viskas ir visur. Todėl nueisiu ten, kur reikia, pakalbėsiu su tais, su kuo reikia, darysiu, ką reikia, bandysiu tai daryti kiek galėdama gerai. Bet dabar tiesiog neįmanoma niekaip nieko daryt, jeigu nenori pasidaryt tautos priešu. Gerai, kad prie manęs bent nesikabina “Propatrija”: aš jiem neįdomi, o jie man irgi, kol nebando lįst prie literatūros mokykloje.

 

Ką reiškia paskutinis sakinys? Tokių pastaruoju metu daug prisiskaitau. Ogi tai, kad nyksta noras mąstyti apie “bendrą reikalą”. Daugybė žmonių po truputį teritoriški ir pasyviai agresyvūs. Tiesiog tingisi sakyti, ką galvoji, kol į tavo daržą nelenda.

 

 

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s